dilluns, 14 de març del 2016

Santuari de Salgar


Preciós Santuari i ben cuidat situat al municipi de Foradada a 226 m prop d'Artesa Segre o Montsonís. L'espectacular d'aquest Santuari és que es troba encaixonat dins de la muntanya de la Serra de Salgar al costat E, i just a sota passa el riu Segre pel congost.

Les primeres referències com església que es tenen són sobre el 1054, sobre el 1404 se'ls cedeix a les carmelites que l'utilitzen com a convent, i servia d'hospital i descans per als pelegrins que anaven de camí a Santiago de Compostel·la. Amb la llei desamortització i la llei de Mendizábal va patir l'abandonament. Actualment, es troba en molt bon estat l'església i algunes dependències gràcies a ajuda desinteressada dels veïns i pobles del voltant. Unes altres dependències com veureu en algunes fotos es troben abandonades.




Al Santuari s'arriba per la carretera que va de Montsonís a Artesa de Segre i tenim indicacions que ens porten perfectament. La carretera és pavimentada, podem aparcar abans d'arribar al santuari o després de Santuari. Per accedir a l'interior del Santuari em va dirigir a la fleca que hi ha just davant de l'església d'Artesa de Segre, on em van deixar les claus per accedir al Santuari.

En arribar al santuari em vaig trobar amb dues senyores grans que s'encarregaven de tenir una mica cura el santuari, els vaig demanar permís i els vaig robar
una foto per immortalitzar-les blog. Les pobres em van comentar que ja no podien pujar a veure la imatge de la verge perquè ja estaven grans, a què jo els vaig dir que a veure primer quants arribem a la seva edat i segon a veure en quin estat, vam riure una estona i els vaig donar les gràcies.

Després de la xerrada em vaig anar a veure la imatge de la verge que hi és a la roca on exactament es va aparèixer als pastors, i vaig començar a pujar escales. Aquestes escales no estan tan cuidades com a l'entrada,  però l'únic perill és relliscar a les escales excavades a la roca. Anava pujant sense problemes fins que va arribar un punt en què no veig per on continua i només veig una taula marró ben gran, al dirigir-me a la construcció de taula per darrere, veig que és una escala que puja, i que té la sortida en un forat excavat a la roca. Un cop surts del forat et trobes amb la imatge de la verge i unes boniques vistes del congosts i el Segre. 



Si voleu fer més coses podeu visitar el poble de Montsonis i el seu castell, i tambíén les pintures rupestres d'Antona declarades patrimoni mundial de la UNESCO

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada